SRI LANKA – Pociąg z Kandy do Ella…

Do Kandy przyjechaliśmy głównie po to, by wyruszyć w podróż jedną z najładniejszych tras kolejowych na Świecie. Wszystko co robiliśmy przez dwa dni w Kandy były tylko przystawką do dania głównego – jakim była podróż pociągiem z Kandy do Ella. Mając świadomość tego że podróż będzie długa (mimo stosunkowo krótkiej odległości) za wszelką cenę po zwiedzaniu świątyni i ogrodu botanicznego chcieliśmy zmrużyć oko chociaż na kilka godzin. Planowany odjazd pociągu był na 3:30 w nocy, więc w teorii mieliśmy co najmniej 4 – 5 godzin snu. Spaliśmy może godzinę 🙂 . Kilka minut po godzinie 2, zamówiliśmy transport na dworzec – za pomocą aplikacji UBER oraz PICK ME. Na dworcu kolejowym byliśmy około 2:30, kasa biletowa otwierana jest kilkanaście minut przed odjazdem, więc część czasu zagospodarowaliśmy robiąc zakupy w sklepiku obok dworca.

Dworzec kolejowy w Kandy
Rozkład jazdy pociągów na dworcu w Kandy
Peron na dworcu w Kandy.

Kolejka do okienka biletowego była krótka, więc po kilku minutach od otwarcia siedzieliśmy już w pociągu. Nie liczyliśmy na luksusy, w pociągu zastaliśmy to czego się spodziewaliśmy. Dla nas najważniejsze było jednak to co miało być za oknami pociągu. Zastanawialiśmy się przed wyjazdem na Sri Lankę, którym pociągiem jechać tzn. o której godzinie. Czytając różne opinie innych ludzi podróżujących tą trasą wybraliśmy, wydaje się nam najlepiej. Pociąg wyrusza o 3:30, pamiętać trzeba że słońce na Sri Lance pod koniec stycznia wstaje kilka minut po 6. Jadąc właśnie tym pociągiem można pozwolić sobie jeszcze na 2,5 h drzemkę,gdyż to co najfajniejsze na trasie pociągu zaczyna się właśnie tuż po wschodzie słońca, pociąg (jadąc planowo) o godzinie 6:20 powinien być w rejonie stacji Watawala. To właśnie tutaj zaczynają się fantastyczne widoki, które towarzyszyć Wam będą aż do miasta Ella.

Stacja kolejowa Watalawa

Po 20 minutach jazdy pociągiem będziecie już w okolicach stacji Rozzela, gdzie promienie słońca zaczną ogrzewać górskie szczyty i chłodne powietrze.

Stacja Rozzela
w drodze do następnej stacji…
Stacja Kolejowa w Hatton … godz. 6:57

Na stacji w Hatton pociąg ma trochę dłuższą przerwę, w trakcie postoju można zaopatrzyć się u „pociągowych sprzedawców” w różne przekąski. My skusiliśmy się na produkt ze zdjęcia poniżej, jednak nie wiemy co to było. Jeśli chodzi o smak to zdecydowanie można sobie odpuścić zakup 🙂 .

Przekąska zakupiona w pociągu… koszt 300 LKR / 6,5 PLN

Po kilkunastu minutach odpoczynku lokomotywa ruszyła w kierunku Kotagala i dalej do Talawakelle. Pociąg po około 4,5 godzinach jazdy wdrapał się już na wysokość ponad 1200 m n.p . Z każdym obrotem koła zbliżaliśmy się do plantacji herbaty znajdujących się tuż przy torach kolejowych.

Na trasie… okolice Kotagala
Na trasie… między Kotagala a Talawakele
Stacja kolejowa w Talawakele … godz. 7:51

Ze stacji Talawakele do Nanuoya jest zaledwie 15 km, pociąg pokonuje ten dystans w godzinę jadąc cały czas pod górę, a miejscowość Nanuoya leży na wysokości 1613 m n.p.m. jest też położona zaledwie 10 km od miasta Nuwara Elija, która jest swego rodzaju Mekką dla turystów, co sprawia że stacja jest początkiem podróży pociągiem w kierunku Badulli, a dla nas było ostatnimi chwilami podróży bez ścisku i tłoku.

Na zdjęciu „nasz przedział” przed stacją Nanuoya
Ten sam przedział po odjeździe pociągu ze stacji Nanuoya…

Jeśli będziecie się zastanawiali czy jechać pociągiem z Kendy do Ella lub innego miasta na trasie, to nasza rada jest taka by jechać…ale pociągiem, który wyjeżdża z Kandy o 3:30. Wtedy macie niemal 100% pewność że podróż spełni Wasze oczekiwania i nacieszycie oko pięknymi widokami. Unikniecie dantejskich scen podczas wsiadania do pociągu na stacji Nanuoya, oraz podróży na stojąco i podziwiania ścian w pociągu (jak stojący pasażerowie na zdjęciu powyżej) a będziecie mogli dalej cieszyć się widokami za oknem pociągu. A za oknami robi się co raz ciekawiej…

Widoki gdy miniecie Nanuoya…

Pociąg z Nanuoya do Ella jedzie około 4 godzin. Siedząc przy oknie na pewno nawiążecie więź z pasażerami stojącymi nad Wami, gdyż będą prosić Was o nie jedno zdjęcie. Gdyby nas ktoś wsadził do tego pociągu na stacji w Nanuoya jadącego w kierunku Ella bylibyśmy mocno rozczarowni.

Stacja kolejowa w Ambewela … godz.9:51
Stacja kolejowa w Idalgashinna … godz.10:42

Mijając miejscowość Idalgashina miejsca w pociągu nie było już wcale więc podróżni zmuszeni byli stać na schodach na szczęście nas ten problem nie dotyczył, a do Ella zostało jeszcze 1,5 godziny, a za oknami częściej widzieliśmy już stojących na schodach wagonów ludzi niż piękne widoki.

Na trasie
Końcówka podróży….

POCIĄG Z KANDY DO ELLA

• Bilet na pociąg 150 LKR / 3,25 PLN kupicie na dworcu kilkanaście minut przed odjazdem pociągu
  • Dystans – 150 km
  • Czas przejazdu około 10 godzin (jeśli pociąg nie ma opóźnień)
  • Warto mieć pod ręką coś ciepłego, gdyż w górach podczas jazdy pociągiem przy otwartych oknach i drzwiach jest chłodno
  • Warto zaopatrzyć się w coś do jedzenia i picia
  • Warto przygotować sobie dużo miejsca na kartach pamięci w telefonach,aparatach i kamerach 🙂