Europa,  Gruzja

GRUZJA – JASKINIA PROMETEUSZA

Gruzja była w naszych planach już od dawna, lecz zawsze stawało coś na drodze. W końcu nadszedł ten dzień i w sile 13 osób ruszyliśmy na podbój tego pięknego oraz gościnnego kraju. Bilety na samolot kupiliśmy na stronie wizzair-a. Lot na trasie Kraków – Kutaisi przebiegał bez zakłóceń i po 3 godzinach lotu byliśmy na miejscu. Plan wycieczki był znany całej trzynastoosobowej grupie, skrywał on jednak kilka tajemniczych smaczków, które powoli odkrywaliśmy. Już na lotnisku kilka osób wpadło w osłupienie kiedy podjechała po nas KAVZUKA od https://toursbykote.com/ która towarzyszyła nam już do końca wyjazdu.

Kavzuka

Jako bazę wybraliśmy Hotel Tarrace Kutaisi, który położony jest bardzo blisko centrum miasta i posiada jak sama nazwa wskazuje taras z którego rozpościerają się przepiękne widoki, a piwko na nim smakuje wyjątkowo dobrze. W oczekiwaniu na hotelowe pokoje smagani promieniami gruzińskiego słońca raczyliśmy się złocistym trunkiem.

Widok z hotelowego tarasu.

Pokoje odebraliśmy przed godziną 15 i plan był prosty. Prysznic i kolacja na mieście. Jako miejsce na pierwszą kolację została nam polecona BARAQA w której jak się potem okazało jedliśmy 5 kolacji na 7 możliwych. Co do samej restauracji wszystko jest na wysokim poziomie: obsługa (kelnerka – KETI to TOP), jedzenie oraz klimat tego miejsca. Po kolacji sił zostało na piwko na hotelowym tarasie, następnego mieliśmy ruszyć w Gruzję…

Wyjazd odbył się w dniach 09/11/2021 -16/11/2021 a prognozy pogody były dla nas bardzo łaskawe, padać miało następnego dnia po przyjeździe (środa), a od czwartku miała być piękna pogoda, o dziwo sprawdziła się w 100%. Drugi dzień w Gruzji zaplanowany był właśnie pod taką aurę i udaliśmy się z https://toursbykote.com/ do Jaskini Prometeusza.

Jaskinia Prometeusza została odkryta w latach 80 XX w. , a dla zwiedzających udostępniono ją dopiero 26 maja 2011 r. Ogólna długość jaskini liczy prawie 11km dla zwiedzających udostępniono trasę o długości 1420 m. Bilet wstępu można nabyć w kasie przed wejściem lub na stronie internetowej https://nationalparks.ge/en/main. My wybraliśmy pierwszą opcję, cena biletu dla osoby dorosłej to 23 GEL dla dziecka (6-18 lat) bilet jest w cenie 5,5 GEL . Po skompletowaniu odpowiedniej liczy ludzi ruszyliśmy eksplorować jaskinię.

Jedna z komór w Jaskini Prometeusza

Jaskinia Prometeusza licząca 22 komory z czego 6 udostępnionych jest dla zwiedzających, nie była pierwszą jaskinią jaką widzieliśmy i musimy powiedzieć że najbrzydsza nie jest 🙂. Gra świateł sprawia że kompozycje stalaktytów i stalagmitów wyglądają bajecznie.

Kolejna komora w jaskini.

Trasę liczącą 1420 m z przewodnikiem przemierzycie w 45 minut. Mijając jeszcze kilka ciekawych formacji. Jedynym zgrzytem w całym zwiedzaniu była akcja na koniec zwiedzania, pani przewodnik by nas pospieszyć podczas wychodzenia z jaskini postanowiła zgasić światło…

Po zwiedzaniu jaskini udaliśmy się „naszą” Kavzuką do Mocamety, gdzie znajduje się cerkiew Mocameta. Cerkiew położona jest w bardzo malowniczym miejscu na zalesionym wzgórzu nad rzeką Tskaltsitela. Dojeżdżając na parking obok cerkwi deszcz ustał, więc można było spokojnie zobaczyć to wyjątkowe miejsce.

Cerkiew Mocameta

Mocameta oddalona od Kutaisi jest zaledwie o 6 km więc powrót do hotelu nie zajął nam dużo czasu. Po kilkunastu minutach byliśmy już pod hotelem. Wycieczka nas specjalnie nie zmęczyła i ruszyliśmy na krótki spacer po Kutaisi.